Dag 7 Zaterdag 4 maart Mount Kinabalu - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Harry en Jose - WaarBenJij.nu Dag 7 Zaterdag 4 maart Mount Kinabalu - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Harry en Jose - WaarBenJij.nu

Dag 7 Zaterdag 4 maart Mount Kinabalu

Door: Harry de Meijer

Blijf op de hoogte en volg Harry en Jose

05 Maart 2017 | Maleisië, Kota Kinabalu

Programma Harry.
We splitsen vandaag op Ik ga de Mount Kinabalu beklimmen en voor de overigen is er een ander programma. Na het ontbijt zijn we vertrokken vanaf het checkpoint waar we onze gids hebben opgehaald ik heb een privé gids gekregen(verrassing)Tumas, die de gehele tocht bij me is gebleven. Het echte vertrekpunt is bij de Timpohon Gate(1866 mrt)Handig zo’n privé gids maar het klimmen moet ik toch echt zelf doen. Na de start kom ik een paar mensen, bij de stops, steeds tegen. Enda Mcharty uit Ierland en Tony uit Australië, ook zij hebben allemaal een privegids. Onderweg kom je mooie bloemen tegen oa de vliegen etende plant die daar in het wild op de berg het geweldig naar zijn zin heeft. De dieren die je tegenkomt zijn wat vogelsoorten en heel brutale eekhoorns. Het pad is mooi en zwaar. Het gaat alleen maar omhoog met meestal hele grote treden. Alle energie komt uit de bovenbenen en het zweet gutst van je lijf. Onderweg kun je niet veel zien het pad gaat tussen de bomen en veel uitzicht is er niet. Als je een beetje verder kunt kijken is er alleen maar bewolking. Dat blijft zo tot bij het Laban Rata Resthouse, daar is een klein stukje waar je rond kunt lopen. Je kunt hier wat van je af kijken maar vandaag zie alleen maar wolken.ik ben samen met mijn gids om13:15 uur aangekomen bij het Resthouse(afstand 6 km hoogte 3172 mrt). In het Resthouse heb ik een kamer die ik deel met 4 personen. Ik deel hem met Enda en Tony en nog iemand(erg leuk). Na het eten van 16:30 uur zijn we om ongeveer 18:30 uur naar bed gegaan. Opstaan om 02:00 uur.

Programma Jose
Het monument bezocht van de mensen die gestorven waren door de zware aardbeving op 5 juni 2015. Er was een erg groot rotsblok van de berg op een brug gevallen en 23 mensen zijn overleden. Daarna naar de kipungit waterval . Bij de hotsprings met de voeten in een Sulferbad(werkt verjongend). Na de lunch naar de fish Spa. Echt hele grote vissen van 15 tot 30 cm halen de dode huidcellen van je huid af. Bij de kleinere vissen leek het of ze echt beten maar dat was niet zo.Het zijn Pelian fish. Toen naar de Sabah tea garden waar onze gids een rondleiding had geregeld privé voor ons. Heel mooi om dat gehele bereidingsproces.te zien. Door verschillen in het proces ontstaan andere smaken en andere kleuren.Als laatste vandaag nog een bezoek gebracht aan een bamboebos waar we de Raffiesia hebben gezien Flower of a life time(alleen te zien op het juiste moment op de juiste plaats).