Dag 14 10 november Monjo - Reisverslag uit Lukla, Nepal van Harry en Jose - WaarBenJij.nu Dag 14 10 november Monjo - Reisverslag uit Lukla, Nepal van Harry en Jose - WaarBenJij.nu

Dag 14 10 november Monjo

Door: Harry de Meijer

Blijf op de hoogte en volg Harry en Jose

11 November 2013 | Nepal, Lukla

Na het wakker worden nog gauw, na de koude douche van gisteren, een warme douche genomen. Om 8:30 uur vertrokken, de zon schijnt opnieuw volop maar op onze slaapkamer zitten de gordijnen vastgevroren aan de ramen. Vandaag hebben we 5 uur gewandeld. Op en af van 3550 naar 2800 mtr, dat betekent dat we 650 mtr gedaald zijn.
De grootste klimmen zitten bij de bruggen, we moeten dan steeds uit het dal omhoog en dat waren steeds een forse klim. Vooral de Edmund Hillary Bride is erg hoog, in feite zijn het 2 bruggen boven elkaar. Je moest niet bang zijnvoor hoogte en beweging want dat hoorde bij de oversteek. Ook yaks, ezels en paarden moesten er over heen. Een prachtige tocht vandaag onder de boomgrens van 4000 mtr, dat betekende dat het landschap ook helemaal veranderd was. Door het veranderen van het dagschema konden we koffie drinken in Namchee Bazaar en daardoor konden we daar ook nog een wat winkelen en shoppen. De lunch is daardoor wat later pas om 14:00 uur. Daar had het restaurant niet op gerekend met als gevolg dat onze gidsen Masti en Amar mee in de keuken(2 vierkante mtr) aan het werk waren. Masti zat op de vloer aardappelen te schillen en te snijden. De lunch duurde daardoor wel 2 uur. Bij het eten speelden alle gidsen dus ook de hulpgids Millan altijd voor ober en zij rekenden ook altijd af. Om 16:30 uur waren we weer binnen het Chuma Guest house in Solukhumby.
Karakteristieken van de lodges:
Globaal zijn ze allemaal gelijk
Een houten gebouw met enkel glazen ramen
2 persoons slaapkamers
Altijd toiletten, een enkele keer op de kamer
Altijd een koude douche, somsook een warme tegen betaling
Altijd een centrale ruimte waar ook werd gegeten
Daar staat een grote potkachel, die werd gestookt op de gedroogde uitwerpselen van een Yak
Soms is er gratis stroom voor het opladen van bv de telefoon, meestal is dat tegen betaling
Soms is er Internet en dat kost dan 500 tot max1000 rupees per dag, de verbinding is meestal voor download redelijk maar voor upload slecht.