Artikel in de Zeewolde Aktueel van 22 oktober 2013 - Reisverslag uit Zeewolde, Nederland van Harry en Jose - WaarBenJij.nu Artikel in de Zeewolde Aktueel van 22 oktober 2013 - Reisverslag uit Zeewolde, Nederland van Harry en Jose - WaarBenJij.nu

Artikel in de Zeewolde Aktueel van 22 oktober 2013

Blijf op de hoogte en volg Harry en Jose

23 Oktober 2013 | Nederland, Zeewolde

Harry de Meijer en Bas Dekkers lopen richting ‘dak van de wereld’ in Himalaya
Harry de Meijer en Bas Dekkers vertrekken binnenkort voor negentien dagen naar Nepal, waar zij in groepsverband een trektocht maken door de besneeuwde toppen van het Himalaya-massief. Begin 2011 bedwongen de twee de bijna 6 km hoge Kilimanjaro in Tanzania. Dat smaakte naar meer.

Edmund Hillary (1919-2008) was de eerste bergbeklimmer die op ‘het dak van de wereld’ stond. Hij bereikte op 29 mei 1953 de top van de 8.800 m hoge Mount Everest. Zo hoog komen Harry de Meijer en Bas Dekkers niet. Hun trektocht kent beklimmingen en afdalingen tot de top van de Kalpatthar (5.545 m). Op dit uitzichtpunt zijn alle toppen uit de omgeving zichtbaar, waaronder die van de Mount Everest, door de boeddhisten in Nepal ook wel Chomolungma (‘Moedergodin van Sneeuw’) genoemd. In de tussentijd worden allerlei bergdorpjes en kloosters gepasseerd. Bas (49) ziet het al helemaal voor zich. ,,We komen eerst aan in Kathmandu, de hoofdstad van Nepal. Dat schijnt een heel levendige en bruisende stad te zijn, maar natuurlijk wel in een totaal andere wereld. Op de vierde dag is er een binnenlandse vlucht naar Lukla. Dat wordt wel het gevaarlijkste vliegveld ter wereld genoemd, omdat het daar midden tussen de bergen ligt.” De trektocht zelf lonkt echter in de eerste plaats. Harry (60): ,,Het zal heel anders zijn dan bij de Kilimanjaro. Daar ging je langzaam maar zeker naar de top, hier is het een soort zaagtand. De ene dag klim je acht- tot negenhonderd meter, de andere daal je weer zeshonderd. We lopen van het ene dorp naar het andere en moeten soms zelfs met een hangbrug over een rivier. Fysiek schijnt het al met al wel zwaarder te zijn.” De twee heren, die deel uit maken van een 23 leden tellende groep, hebben zich echter terdege voorbereid. ,,Elk jaar lopen we in april de marathon van Lelystad, de Rietvelt Natuurmarathon,” vertelt Harry. ,,En in juli heb ik deelgenomen aan de Nijmeegse Vierdaagse.” ,,En natuurlijk hebben we ons goed ingelezen,” vult Bas aan. ,,Zodoende hebben we er helemaal naartoe geleefd en bouwen we de spanning op. Het luistert heel nauw wat je allemaal mee moet nemen en wat er mee kán. Een wintersportvakantie naar Oostenrijk is toch echt iets anders.”
Harry en Bas zaten beiden in militaire dienst. Harry beschikt inmiddels sowieso over meer vrije tijd, sinds hij op grond van zijn leeftijd vervroegd mocht uittreden. Bas maakte in de jaren ’90 deel uit het Korps Commandotroepen, maar is tegenwoordig salesmanager bij een ICT-bedrijf in Almere. ,,Negentien dagen weg is inderdaad lastig. Als je echt iets wilt, moet je daar ook voor gaan en zijn er mogelijkheden. Ik zie de reis naar het Everest Base Camp als a life-changing experience. Veel mensen hebben het altijd maar over later. Nee, zeg ik dan, je moet het nú doen, je leeft toch al zo verdomd kort.” En dan er lachend achteraan: ,,Ik heb een vrouw thuis en een zoon van 18. Zij staan er zeker achter, maar stellen heel duidelijk dat de gewone vakanties er niet onder mogen lijden.” Bij Harry zijn de kinderen de deur al uit, maar samen met zijn vrouw José past hij regelmatig op z’n kleinkinderen. ,,En binnenkort komt er weer één bij, zo gaat dat in het leven.”
Het thuisfront helemaal loslaten zit er niet in, maar het komende avontuur begint het Zeewolder duo steeds meer in beslag te nemen. ,,Er komt een koudere periode aan,” weet Bas. ,,’s Nachts vriest het dan wellicht twintig graden en overdag is er een klein beetje vrieskou. Het weer lijkt stabiel en dat belooft schitterende vergezichten. Al weet je het met het weer in de bergen natuurlijk nooit.” Harry en Bas sluiten hun avontuur in Nepal onafhankelijk van de groep af met een dagje raften. ,,Moest nog wel apart met de verzekering worden geregeld, maar we verheugen ons er echt op,” lacht Harry.

• 25 Oktober 2013 - 11:45

Ilse: